Overgang van vierde naar vijfde jaar
1 Haalbare en minder haalbare overgangen
Niet elke overgang van het vierde naar het vijfde jaar is haalbaar. Het loopbaanrooster geeft een inzicht in hoe studierichtingen van de 2de graad zich verhouden tot studierichtingen van de 3de graad. We maken een onderscheid tussen volgende overgangen:
- Haalbare overgang: de overgang is haalbaar zonder inhaalbeweging of mits een vrij beperkte inhaalbeweging die voor de gemiddelde leerling haalbaar is (zie punt 3)
- Moeilijk haalbare overgang: de overgang vraagt een vrij omstandige inhaalbeweging die enkel haalbaar is mits een sterk engagement van de betrokken leerling;
- Uitzonderlijk haalbare overgang: de overgang zou zo’n grote inhaalbeweging vragen dat we de overgang als uitzonderlijk haalbaar beschouwen.
2 Haalbare overgang mits een inhaalbeweging
Van studierichting(en)
2de graad |
Naar studierichting(en) 3de graad | Inhaalbeweging voor de vakken |
Latijn
Moderne talen Natuurwetenschappen |
Economie-moderne talen | Economie |
Humane wetenschappen
|
Economie-moderne talen | Economie
Duits Wiskunde |
Latijn
Natuurwetenschappen |
Economie-wiskunde | Economie |
Economische wetenschappen
Latijn Moderne talen Natuurwetenschappen |
Humane wetenschappen | Filosofie
Kunstbeschouwing Sociologie & psychologie |
Economische wetenschappen
Humane wetenschappen Latijn Natuurwetenschappen |
Moderne talen | Duits |
Economische wetenschappen
|
Moderne talen-wetenschappen | Chemie
Duits Fysica |
Economische wetenschappen
|
Wetenschappen-wiskunde | Chemie
Fysica |
Moderne talen | Wetenschappen-wiskunde | Wiskunde |
3 Afspraken per vak betreffende beperkte inhaalbeweging
In de eerste volledige week van het schooljaar wordt aan de betreffende leerlingen gevraagd om contact op te nemen met de vakleerkrachten.
chemie
De inhaalbeweging vindt plaats in de maand september, onder andere via inhaallessen op woensdagnamiddag. In de eerste volledige week van het schooljaar wordt aan de betreffende leerlingen gevraagd om contact op te nemen met de leerkracht chemie van het vijfde jaar.
Duits
De leerlingen krijgen bij de start van het schooljaar een brief mee met informatie over de leerstof die ze moeten inhalen. Voor het aanleren van de juiste uitspraak geeft de vakleerkracht een introductieles op school, na afspraak met de leerlingen. Woordenschat en grammatica moeten de leerlingen zelfstandig instuderen. Net na de herfstvakantie krijgen die leerlingen een test om na te gaan of ze de leerstof voldoende beheersen om te kunnen volgen in de les Duits. Het resultaat wordt via de vakcommentaar in het rapport meegedeeld. Het resultaat telt niet mee voor het dagelijks werk.
economie
In de loop van de eerste week van de maand september geeft de leerkracht economie van het vijfde jaar een bundel met de noodzakelijke leerstof voor het vijfde jaar. De leerkracht economie volgt dit verder op en de leerlingen kunnen ook bij de leerkracht terecht voor verduidelijking over leerstofonderdelen die nog niet voldoende gekend zijn en die nodig zijn om de nieuwe leerstof te begrijpen. De leerkracht economie zal je regelmatig ondervragen tijdens de lessen om eventuele hiaten op te sporen en extra begeleiding te voorzien. Het inhaaltraject wordt eind september afgerond met een klassikale toets.
filosofie
De leerlingen krijgen in het begin van het schooljaar de nodige uitleg van de leerkrachten van de humane wetenschappen en een link naar de cursus.
fysica
De inhaalbeweging vindt plaats in de maand september, onder andere via inhaallessen op woensdagnamiddag. In de eerste volledige week van het schooljaar wordt aan de betreffende leerlingen gevraagd om contact op te nemen met de leerkracht fysica van het vijfde jaar.
kunstbeschouwing
De leerlingen krijgen in het begin van het schooljaar de nodige uitleg van de leerkrachten van de humane wetenschappen en een link naar de cursus.
sociologie en psychologie
De leerlingen krijgen in het begin van het schooljaar de nodige uitleg van de leerkrachten van de humane wetenschappen en een link naar de cursus.
wiskunde
De inhaalbeweging vindt plaats in de maand september, onder andere via inhaallessen op woensdagnamiddag. In de eerste volledige week van het schooljaar wordt aan de betreffende leerlingen gevraagd om contact op te nemen met de leerkracht wiskunde van het vijfde jaar.